Alasan Sabah FA Tunjuk Kurniawan Dwi Yulianto Sebagai Pelatih

Football5star.com, Indonesia – Kurniawan Dwi Yulianto resmi disahkan sebagai pelatih klub Malaysia, Sabah FA. Kurniawan dikontrak selama setahun dengan opsi perpanjangan.

Kepastian Kurniawan Dwi Yulianto sebagai pelatih kepala baru Sabah FA diumumkan di laman resmi klub pada Jumat (20/12/2019).

Adalah Presiden Persatuan Bola Sepak Sabah (SAFA), Datuk Peter Anthony, yang mengonfirmasi langsung bergabungnya mantan penyerang timnas Indonesia tersebut.

Datuk Peter Anthony mengumumkan perlantikan itu dalam sidang media di Pejabat Sabah di Kompleks Sukan Kota Kinabalu.

“Kurniawan mengikat kontrak dengan kami selama setahun dan sekiranya mencapai prestasi baik kontrak akan disambung lagi mengikuti persetujuan kedua-dua pihak,” kata Datuk Peter Anthony seperti dikutip Football5star.com dari laman sabahfa.com.my, Jumat (20/12/2019).

Kurniawan Dwi Yulianto sejatinya tak asing dengan sepak bola Malaysia. Pria berusia 43 tahun itu pernah membela klub Malaysia Super League, Sarawak. pada musim 2005-2006.

Pengalaman Kurniawan Dwi Yulianto sebagai salah satu staf pelatih timnas U-23 Indonesia pada SEA Games 2019 pun menjadi salah satu alasan Sabah FA. “Pemilihan Kurniawan selaku pelatih baru adalah usaha SAFA memantapkan pasukan dalam menghadapi Malaysia Super League 2020,” ucap Datuk Peter Anthony lagi.

“Saya harap usaha yang telah, sedang, dan akan kita lakukan ini, dapat mengekalkan prestasi dan reputasi baik Tambadau Sabah selaku juara Liga Premier 2019. Saya yakin, kami mampu membuat kejutan,” bilang Datuk Peter Anthony memungkasi.


Kurniawan Dwi YuliantoMalaysia Super LeagueSabah FA