Football5star
Berita Sepak Bola Terkini Terlengkap Football5star.com

Abate: Jangan Pecat Pelatih Lagi, Milan

141

Dalam beberapa musim terakhir , AC Milan terbilang sering memecat pelatih. Namun, khusus untuk Sinisa Mihajlovic, Rossoneri diminta oleh bek Ignazio Abate agar lebih sabar dan memberi waktu untuk meraih kesuksesan.

Dalam tiga tahun terakhir, Milan mengalami empat kali pergantian pelatih. Setelah memecat Massimiliano Allegri pada pertengahan musim 2013-14, Milan menunjuk Clarence Seedorf sebagai penggantinya.

Cuma bertahan enam bulan, Seedorf lantas digantikan oleh Filippo Inzaghi. Lagi-lagi umur pelatih Milan hanya berlangsung semusim sebelum Mihajlovic datang terkait memburuknya performa Milan.

Di tangan Mihajlovic, penampilan Milan memang belum membaik sepenuhnya. Masih adanya para pemain yang ada ruang perawatan, serta kecenderungan tipikal Italia yang bermain sepak bola bertahan menyulitkan Rossoneri.

Saat ini , penampilan Milan memang masih naik-turun dan membuat masa depan Mihajlovic kembali dispekulasikan. Meski demikian, apa pun hasil Milan pada akhir musim nantinya, mereka disarankan tidak memecat Mihajlovic dan membiarkannya bekerja sebaik mungkin.

“Saya harap itu tidak terjadi lagi. Memulai dari awal setiap tahun itu sulit. Saya menyesal untuk Inzaghi, yang merupakan teman dan akan menjadi pelatih hebat. Tapi sekarang saya melihat fondasi yang solid untuk memulai siklus kemenangan,” ujar Abate kepada La Gazzetta dello Sport seperti dikutip Football Italia.

“Dalam pandangan tim  dan saya bicara atas nama kami semua, Mihajlovic adalah orang yang hebat. Dia memberi kami kepercayaan diri dan harga diri,” lanjut Abate.

“Kami semua membaik bersama Mihajlovic, tidak ada dari kami yang tidak mau meningkat dalam latihan. Dia karismatik, dia tidak perlu marah.”