Calon Pelatih Persija Bawa Kedah FA Cium Aroma Juara Piala Malaysia

Football5star.com – Aidil Sharin Sahak, pelatih yang dikaitkan dengan Persija Jakarta baru saja sukses membawa Kedah FA lolos ke delapan besar Piala Malaysia 2019. Hal itu setelah Kedah FA menang 3-2 di markas Terengganu FC di Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Jumat (13/9/2019).

Hasil itu membuat Kedah FA sukses menjadi juara Grup A Piala Malaysia dengan sembilan poin dari lima pertandingan. Kemenangan ini jua sebagai balas dendam mereka setelah sempat kalah 0-2 dari Terengganu FC di pertemuan perdana.

“Tak mudah bermain di sini, kandang lawan. Kami kalah di Alor Setar walaupun mereka sempat bermain dengan sepuluh orang kala itu,” ungkap Aidil dikutip dari Fox Sports Malaysia.

Pelatih asal Singapura ini mengaku kalau Kedah FA memang melakukan persiapan matang. Mereka jua membawa tiga pemain asing lengkapnya, yakni avid Rowley, Edgar Bernhardt dan Jonatan Bauman.

Tak cuma itu, Aidil mengaku kalau Kedah FA memainkan strategi high pressing yang membuat pemain Terengganu FC terpaksa main di dalam daerahnya sendiri. Dua elemen ini menjadi kunci kemenangan mereka di depan 10 ribu pendukung tuan rumah.

“Tapi yang paling penting, semangat tim patut diapresiasi. Sudah beberapa tahun Kedah FA tak pernah menang di sini, kandang Kedah FA,” pungkas dia.

Aidil sendiri belakangan kencang dilaporkan bakal menggantikan Julio Banuelos. Apalagi, kontraknya bersama Kedah FA akan berakhir pada musim ini.

Comments
Loading...