Gol Debut Saddil Jadi yang Pertama di Liga Malaysia

Football5star.com, Indonesia – Pemain Indonesia yang merumput di Malaysia, Saddil Ramdani, mencetak gol perdananya untuk Pahang FA. Pemain kelahiran Kabupaten Muna tersebut menyumbang satu dari tiga gol kemenangan timnya atas Kuala Lumpur FA.

Mantan pemain Persela Lamongan tersebut melepaskan tendangan mendatar menyusur tanah pada menit ke-22. Sepakannya tak mampu dihalau kiper KLFA, Sharbinee Allawee yang langsung tertunduk lesu.

Gol tersebut disambut gembira oleh pemain yang bersangkutan. Ia tidak ragu merayakannya dengan melakukan gerakan back-flip di udara. Gol itu juga jadi pembuka jalan bagi dua gol Pahan berikutnya yang menutup laga dengan kemenangan 3-1 atas tuan rumah.

Kemenangan tersebut membawa Pahang untuk sementara memuncaki klasemen sementara Malaysia Super League. Tidak hanya itu, Saddil merupakan pemain pertama yang mencetak gol di liga musim ini.

Saddil meninggalkan Persela sejak Liga 1 2018 berakhir. Ia memilih menerima tawaran Pahang dengan pertimbangan menambah pengalaman bermain sepak bola di luar negeri. Padahal, pada saat bersamaan, dirinya mendapatkan tawaran dari salah satu tim asal wilayah Skandinavia.

Pemain berusia 19 tahun tersebut bukan satu-satunya anak bangsa yang berkiprah di Malaysia musim ini. Masih ada Achmad Jufriyanto (KLFA), Evan Dimas (Selangor FA), Ilham Udin (Selangor FA), dan David Laly (Felcra).

Comments
Loading...