Terkena Serangan Jantung, Kiper Malaysia Meninggal Sebelum Bertanding

Football5star.com – Berita duka tengah menyelimuti sepak bola Malaysia. Salah satu kiper seniornya, Suffian Abdul Rahman meninggal dunia setelah terkena serangan jantung beberapa jam sebelum bertanding bersama timnya, Terengganu FC.

Kejadian ini tentu menganggetkan. Sebab, beberapa jam lagi, Suffian bakal membela Terengganu pada Piala Malaysia 2019 menghadapi Negeri Sembilan FA. Terengganu-pun tetap melanjutkan pertandingan dan menang 3-1 atas Negeri Sembilan yang didedikasikan untuk Suffian.

Mantan pemain Timnas Malaysia itu meninggal di rumahnya, Kampung Bukit Tunggal, Kuala Terengganu, sekitar jam satu siang waktu setempat, Sabtu (17/8/2019). Para pemain Terengganu kemudian berkunjung ke rumahnya usai tampil di Piala Malaysia.

Suffian sudah membuat 13 penampilan untuk Terengganu di Liga Super Malaysia musim lalu. Dia jua pemain kunci dalam Piala Malaysia 2018 kala Tedrengganu mencapai final meski kalah via adu penalti dari Perak FA.

“Meskipun secara emosional sangat sulit, pemain akhirnya bisa menang untuk mempersembahkan ini kepada Suffian. Saya berharap mereka memenangkan gelar ini untuk Suffian,” ungkap pelatih interim Terengganu, Nafuzi Zain dikutip Fox Sports Asia.

Semasa kariernya, Suffian pernah bermain untuk Negeri Sembilan, Melaka Telekom, Selangor FA, Kuala Muda NAZA, Sarawak FA, Pahang FA, FELDA United dan SIME Darby. Dia sudah membentangkan penampilannya di Malaysia dalam tiga dekade.

Kiper 41 tahun tersebut mendapatkan kesempatan mentas bersama Timnas Malaysia saat melawan Kamboja pada 2007. Dia masuk sebagai pemain pengganti. Dia jua jadi bagian dari skuad Malaysia di Piala Asia 2007.

Comments
Loading...